Drepturi si Obligatii

DREPTURILE ASIGURAȚILOR

  • să aleagă furnizorul de servicii medicale, precum şi casa de asigurări de sănătate la care se asigură,
  • să fie înscrişi pe lista unui medic de familie pe care îl solicită, , suportând cheltuielile de transport dacă opţiunea este pentru un medic din altă localitate;
  • să îşi schimbe medicul de familie ales numai după expirarea a cel puţin 6 luni de la data înscrierii pe listele acestuia;
  • să beneficieze de pachetul de servicii de bază în mod nediscriminatoriu, în condiţiile legii;
  • să beneficieze de rambursarea tuturor cheltuielilor efectuate pe perioada spitalizării cu medicamentele, materialele sanitare şi investigaţiile paraclinice la care ar fi fost îndreptăţiţi fără contribuţie personală; rambursarea cheltuielilor reprezintă o obligaţie exclusivă a spitalelor şi se realizează numai din veniturile acestora, pe baza unei metodologii proprii;
  • să efectueze controale profilactice, în condiţiile stabilite prin contractul-cadru;
  • să beneficieze de servicii de asistenţă medicală preventivă şi de promovare a sănătăţii, inclusiv pentru depistarea precoce a bolilor;
  • să beneficieze de servicii medicale în ambulatorii şi în spitale aflate în relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate;
  • să beneficieze de servicii medicale de urgenţă;
  • să beneficieze de unele servicii de asistenţă stomatologică;
  • să beneficieze de tratament fizioterapeutic şi de recuperare;
  • să beneficieze de dispozitive medicale;
  • să beneficieze de servicii de îngrijiri medicale la domiciliu;
  • să li se garanteze confidenţialitatea privind datele, în special în ceea ce priveşte diagnosticul şi tratamentul;
  • să aibă dreptul la informaţie în cazul tratamentelor medicale;
  • să beneficieze de concedii şi indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate în condiţiile legii.

OBLIGAȚIILE ASIGURAȚILOR

  • să se înscrie pe lista unui medic de familie;
  • să anunţe medicul de familie ori de câte ori apar modificări în starea lor de sănătate;
  • să se prezinte la controalele profilactice şi periodice stabilite prin contractul-cadru;
  • să anunţe în termen de 15 zile medicul de familie şi casa de asigurări asupra modificărilor datelor de identitate sau a modificărilor referitoare la încadrarea lor într-o anumită categorie de asiguraţi;
  • să respecte cu stricteţe tratamentul şi indicaţiile medicului;
  • să aibă o conduită civilizată faţă de personalul medico-sanitar;
  • să achite contribuţia datorată fondului şi suma reprezentând coplata/contribuţia personală, în condiţiile legii;
  • să prezinte furnizorilor de servicii medicale documentele justificative care atestă calitatea de asigurat.